Bomenstichting logo - 2000-z&w-positief

p/a Dienst Milieu en Bouwtoezicht
1000 AX Amsterdam

Amsterdam, 7 mei 2009

Zienswijze kapvergunningaanvraag Terrein Buitenveldertselaan (De Boelelaan) – W15/0365-2009

Geacht college,

Op 15 april 2009 heeft u op de website van de Dienst Milieu en Bouwtoezicht gepubliceerd dat er een aanvraag voor een kapvergunning is gedaan voor “Terrein Buitenveldertselaan (De Boelelaan) – W15/0365-2009, kappen van 80 bomen op een terrein bij VU”.

Hierbij dient de Bomenstichting een zienswijze in.

De kapaanvraag heeft betrekking op een met veel zorg aangelegde en openbaar toegankelijke groene oase te midden van de bebouwing en direct naast de drukke Buitenveldertselaan. Bij navraag is ons gebleken dat het hier gaat om de ecologische tuin van de VU, aangelegd in de jaren tachtig, met inheemse struiken en gewassen, waaronder zeer zeldzame planten. In de vergunningaanvraag wordt geen melding gemaakt van de historie van dit bijzondere gebiedje en het gebruik dat ervan wordt gemaakt. Dit heeft ons verbaasd. Een goede beoordeling van de waarde van de houtopstand, van belang in verband met de weigeringsgronden genoemd in artikel 4 van de Bomenverordening 2008, is op deze wijze niet mogelijk. Ook wordt in de aanvraag niets vermeld over groencompensatie. Het gebied wordt ontwikkeld voor een gebouw dat slechts voor een periode van tien jaar nodig is. Dit komt ons voor als een onnodige vernietiging van kostbaar groen. Het moet toch mogelijk zijn om tijdelijk buiten de campus collegeruimte te vinden, mede gelet op de leegstand van kantoren in de nabijheid van de VU.

Het heeft ons ook verbaasd dat de aanvrager de kap van de bomen al eind juni 2009 heeft gepland. Wij hebben de locatie op 22 en 25 april jl. bezocht en daarbij geconstateerd dat er verschillende bezette houtduifnesten zijn en dat in het gebied vermoedelijk ook genesteld wordt door ekster, merel, winterkoning, tjiftjaf, zwartkop, koolmees en staartmees. Ook was er een meerkoet aan het broeden en vermoedelijk ook een waterhoen. De nesten van deze vogels zullen bij kapactiviteiten worden verstoord.

De kapwerkzaamheden zullen in verband hiermee in ieder geval moeten worden uitgesteld tot het najaar. Daarnaast dient een natuurtoets te worden uitgevoerd om te bezien of ontheffing van de Flora- en faunawet noodzakelijk is in verband met nesten die jaarrond zijn beschermd. De natuurtoets van het bureau Bügel & Hajema kan naar ons oordeel niet worden geaccepteerd, aangezien het veldbezoek voor deze natuurtoets op 27 februari 2009 plaatsvond, een periode van het jaar waarin de meeste vogelsoorten nog niet nestelen.

Het is verder betreurenswaardig dat de aanvrager reeds tot kappen wil overgaan zonder dat zeker is dat de voorgenomen bouw doorgang kan vinden. Voorkomen dient te worden dat het gebied wordt kaalgeslagen en lange tijd braak ligt in afwachting van de eventuele bouw. In het onderhavige geval is geen rechtsgeldige aanvraag om bouwvergunning ingediend. Er is wel een verzoek om vrijstelling van het bestemmingsplan ingediend, maar dit is, zo hebben wij begrepen, nog niet ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland verzonden. Het zal nog geruime tijd duren voordat de planologische procedures zijn doorlopen. Het verlenen van een kapvergunning is dan ook voorbarig.

Ook dient naar ons oordeel eerst te worden bezien of het mogelijk is de bomen te verplanten. De aanvraag bevat geen gegevens over de kwaliteit van de bomen. Indien bomen kunnen worden verplant, dient dit in de vergunning te worden voorgeschreven.

Gezien het bouwplan kan worden volstaan met het kappen van veel minder bomen dan op de kaplijst is aangegeven. In ieder geval kunnen de bomen achter het Cyclotron en alle bomen op het schiereiland gehandhaafd worden. Er is naar ons oordeel zeker geen noodzaak tot kap van de bomen 79, 37, 38, 77, 78, 41, 40, 39, 53, 52, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 51 en 50. De noodzaak van kap van de overige bomen dient nader te worden bezien.

Artikel 6 lid 2 van de Bomenverordening 2008 bepaalt dat, indien herplant niet tot de mogelijkheden behoort, aan de vergunning het voorschrift wordt verbonden dat de monetaire boomwaarde van de gevelde houtopstand wordt gestort in het gemeentelijk herplantfonds. De aanvraag bevat geen gegevens over de monetaire waarde. Hierover worden wij graag nog geïnformeerd.

Voorts verzoeken wij u om toezending van een kopie van het advies van de gemeentelijke bomenconsulent zodra dit gereed is.

Er heeft geen publicatie van de aanvraag in een huis-aan-huisblad of Het Parool plaatsgevonden. Ook het verzoek om vrijstelling van het bestemmingsplan is niet gepubliceerd. Aan de voorgenomen werkzaamheden en het feit dat in verband daarmee een kapvergunning is aangevraagd, is dus op zeer minimale wijze bekendheid gegeven, te weten alleen op de website van de Dienst Milieu en Bouwtoezicht. Wij verzoeken u kapaanvragen voortaan ook in een huis-aan-huisblad en Het Parool te publiceren.

Hoogachtend,

mr. F.C.S. Warendorf,